mandag 16. mai 2011

Brudesmykke

Brydesmykke 
Ny oppgave
Vi har fått en oppgave. Vi har2 dager på å fullføre den. 

Du planlegger og lager et brudesmykke med utgangspunkt i utstilte materialer.
Du velger andre tekniske hjelpemidler du ønsker å bruke (ulike vikletråd, myrtetråd, peler, ullgarn……)
Kanskje du vil lage en spennende konstruksjon/element å bruke. Du kan prøve ut noen av teknikkene du har lært i løpet av skoleåret. 

Det første som kom i mitt hode da, det var en hatt! Endelig, jeg har tenkt på det helt siden jeg startet skolen. Jeg fikk inspiriasjon fra en tiligere elev fra Bergeland vgs, der hun hadde dekorert på en skikkelig hatt. Jeg ønsker å lage  en hatt fra bunnen av og dekorere den etterpå. Jeg er veldig spent, og gleder meg til å starte!
Mitt kompetanse mål: Eksperimentere
Eget kompetanse mål: Det å skape volum, spenning i et arbeidet og få de rette kontrastene til å fremhever hverandre. 


Min inspirasjon 










Mine skisser
laget med typha og flettet inn i hverandre
strikk underlaget med dekor rundt







Strikk underlaget og ha overlappinger










Videreutvikling av skissen
Videreutvikling: Strikk underlaget og ha overlappinger


1. Overlappinger med kronblad av roser?



















2.Dekorer rund hatten og
 få et blikkfang  i midten




3.Strikk og jobb asymmetrisk
og dekk til med dekor rundt hatten






















Arbeid skissen
3. Strikk og jobb asymmetrisk,
og dekk til med dekor rundt hatten. 


Jeg valgte denne for her får du en sommerhatt som er elegant og en asymmetrisk form, som skaper spenning og er utfordrende og lage. Jeg tenker jeg strikker underlaget med en sølvtråd, å dekorerer med nelliker, roser, og brudeslør. som går i hvit farge. Blikkfanget blir på midten av hatten med rosene. Hatten skal vær transparent. 



Min Produksjon












Her eksperimenterte jeg med de valgte materialer jeg ville ha i hatten min.  Altså brudeslør, hvite roser og hvite nelliker. Jeg prøvde også med olivenblader som var ranket med buljongtråd, men fikk ikke frem uttrykket jeg ønsket. Jeg eksperimentere med hvit garn som jeg sydde inn i arbeidet mitt, og satte på noen hvite perler for å få noen elegante punkter i arbeidet mitt. Det ble jeg veldig fornøyd med. 


Utviklingen min: Rosene ble en kald farge sammen med underlaget mitt. eg la fort merke til at den planlagte flotte sommerhatten  ikke kom frem når jeg tilsette hvite roser sammen med underlaget.
Nellikene de ble for tynge og fikk en dårlig balanse i helheten på arbeidet mitt. 
Jeg bestemte meg for å ha nellik blader i stede for. Dette ga en elegant bevegelse i arbeidet.  Min plan var å dekke kun rundt hatten, men da ville resten av hatten manglet noe, Da ville den sett uferdig ut. Derfor valgte jeg å sette biter av bjørnegress i tillegg til blader av nellikene rundt i hele arbeidet mitt, for å få et bedre helhets inntrykk i arbeidet.
Ellers valgte jeg noen botaniske materialer som er lette og tåler å stå uten vann, som blir limt på. Min endelige konklusjon ble noen orkideer, bjørnegress,liatris, ceropegia og galax blader. Her ville jeg jobbe med volum, overlappinger,kontraster og helhetsinntrykket. 


Mitt resultat




























Mine reflekteringer
Underlaget strikk = Hekling, pga tiden og stilligere underlag. 
Underlaget sølv= Lila, pga mangel på sølvtråd. Lila var en fin kontrast sammen med de botaniske materialene vi hadde inne i kjølen.Hvis jeg hadde valgt sølvtråd som underlag, ville helheten blitt kjedelig og ensformig. Da ville det blitt mangel på et blikkfang i arbeidet. 
Dekoreringen=  Da ble arbeidet mitt med å eksperimentere med overlappinger med bjørnegressene, skape volum med galax bladene, store og små perlene som var ranket,brudeslør som var ranket, liatris som ble ranket, og orkideene som ble limt på. Her var jeg OPS på valget av kontrastene og tenke på helheten. Her brukte jeg det optiske synet og var kritisk til mine vurderinger som plasseringer, og kontrastene i arbeidet.  Alt dette var med å skape en flott og spennende arbeid. 

Hvorfor valgte jeg de botaniske materialene:
Jeg bestemte meg for å analysere de valgte materialene og da fikk det en  flott og en harmoniske helhet, jeg kunne skape volum, få en fin balanse i arbeidet, og jobbet med dominans i FLOF. Derfor valgte jeg disse materialene. 


Analyseskjemaet

DOMINANS
KONTRASTER
FORM
OVAL
RUND
LINJE
STRENGE
LEKENDE
OVERFLATE
MATT
GLATT
FARGE
HVIT
GRØNN, ROSA, LILLA OG BRUN.
Form : Dominans/oval: nellik bladene, orkideene, ceropegia, og liatris.
Form: Kontrast/rund: Galax bladene, brudeslør, knotten på orkideen.
Linje : Dominans/ streng= bjørnegress
Linje: Kontrast/lekende= ceropegia og liatris
Overflate: Dominans/matt= nellik blad, orkide, liatris, ceropegia
Overflate: kontrast/glatt= Galax blad, og bjørnegress
Farge: Dominans/hvit= Nellik blad, hvit orkide,
Farge: Kontrast= Galax blad= brun. bjørnegress, ceropegia= grønn og liatris = rosa. 


Grei info
Stillform= Transparent  
Teknikk= Hekling, liming, surring og sy. 
Kontraster= Sterke klare kontraster som fikk en flott helhet sammen.
Materialvalget = Bjørnegress, nellik kronblader, orkide, galaxblad, ceropegia og liatris
Klarte jeg Målet= ja, jeg fikk en elegant hatt som ble en asymmetrisk form og fikk en flott  sommerhatt. Jeg jobbet effektivt og ble ferdig før tiden.  
Den ble et transparent arbeid i  sommerhatten som fikk en stilig helhet. Underlaget mitt fikk ikke noen stikkende tråder som stakk og ble dermed behagelig å bruke. 
Harmonisk helhet:Det var grunn av plasseringene og kontrastene som passet fint sammen med underlaget. Det var ikke noe urovekkende som skapte rotete uttrykk, feks en farge som  gult. det ville ødelagt den harmoniske helheten
Volum: Galax bladene som ble rullet, orkideene som ble limt, brudeslør som ble limt, liatris som ble surret, ceropegia som ble surret og perlene jeg festet til underlaget.

Egenvurdering 
Hva har jeg lært?
planlegging av skisser, arbeids skisser er viktig. Det å vite hvordan du skal gjennomføre oppgaven, kanskje med å analysere materialene før bruk. 
Jeg lærte å bruke det optisk synet mitt med tanke på plasseringer, kontraster og det å skape volum i et arbeid. 
Det å være OPS på hver minste detalj i et brudearbeid er også veldig viktig. Feks bruken av lim, her er det viktig at det ikke vises i et arbeid og ikke bruk for mye av det heller. Det eneste som skal til er noen få prikker med lim på baksiden av et material. Her lærte jeg også at enn trenger ikke å lime alle sidene på for eksempel en orkide. La noen blader leve fritt og ikke lim alle bladene inntil et underlaget. Da mister du litt av volumet, du ellers ville fått frem. Jeg fikk også lært et nytt navn på et botanisk material.

Kilde
Bildene: Digital kamera fra Inger og mitt eget kamera. 
Boken: Blomstergladje av Bjørn Trygg.

1 kommentar: